2018. február 25., vasárnap

Ebből a fánkból falatozott Örkény István is

Na jó, nem abból, amit én sütöttem, hanem abból, amelyet második felesége, F. Nagy Angéla készített. Én is az ő receptjét használom anyukámhoz és a nővéremhez hasonlóan.

F. Nagy Angéla vitathatatlanul a múlt század egyik legnagyobb szakácskönyvírója volt, A család szakácskönyve pedig a legtöbb háztartás polcán megtalálható. Vagy, ahogy nálunk: a polcra sem kerül fel, hiszen szinte minden héten használjuk.



A szülői házban lévő példánynak már a fedlapja is leszakadt és elveszett, annyit forgattuk, így feliratkoztam az antikvarium.hu oldalon a könyv várólistájára, hogy nekem is legyen egy saját példányom, és ugyanolyan finomságokat tudjak készíteni, mint az anyukám. Nagyjából 1 év kellett, hogy valaki beadjon egy példányt, rögtön le is csaptam rá, így már én is rendszeresen használom.

Gondoltam, megmutatom a benne szereplő fánk receptet, hiszen én is most sütöttem először, pontosan betartottam a leírtakat, és nagyszerűen sikerült. Két személyre fél adagot készítettem, a tej mennyiségét azonban nem adja meg a recept. A teljes adaghoz fél liter vagy annál kicsit kevesebb kell, a fél adaghoz kicsit kevesebb mint 1 bögrét (2,5 dl) használtam. Fánkszaggatóm nem volt, így pohárral szaggattam.



Farsangi szalagos fánk

Hozzávalók:
  • 50 dkg liszt
  • 3 dkg élesztő
  • tej
  • 4 tojássárgája
  • 10 dkg vaj
  • 10 dkg cukor
  • 1 csomag vaníliás cukor
  • a sütéshez bőven olaj



Elkészítés:
Az élesztőt egy fél bögre, 2 dkg cukorral édesített tejben megfuttatjuk. Ha már szépen feljött, összedolgozzuk a vajjal összemorzsolt liszttel, a tojássárgákkal, a cukorral, a vaníliás cukorral, és annyi langyos tejjel, hogy közepes keménységű kelt tésztát kapjunk. Langyos helyen duplájára kelesztjük, majd lisztezett deszkán ujjnyi vastagra nyújtjuk, és fánkszaggatóval kiszúrjuk. Letakarva még 10 percig kelesztjük, majd nagyon bő, megmelegített olajba tesszük a fánkokat. Előtte még nyomjuk be a közepüket. Egyik oldalukat fedő alatt, kis lángon sütjük, a másikat fedő nélkül, nagyobb lángon, így szép "szalagos" lesz. Itatóspapírra szedve csöpögtetjük le. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése