2017. december 23., szombat

Gyors gasztroajándékok az utolsó pillanatra

Zserbóbonbont és stollen kekszet készítettem ajándékba néhány családtagnak. Az édes kis finomságok garantáltan megörvendeztetik a szeretteinket, és nekünk sem kell egész nap a sütő mellett állnunk.

Én már régóta elterveztem, hogy ezeket az édességeket készítem majd a családnak, de akár az utolsó pillanatban is el lehet kezdeni, ha esetleg kifelejtettünk valakit az ajándékozási listáról, vagy egy váratlan vendég jelentkezik be hozzánk. A zserbóbonbon receptjét egy Gasztro Magazinos riport során kaptam a szegedi Z. Nagy Cukrászda cukrászától, azóta is minden karácsonykor elkészítem. Ne keseredjünk el akkor sem, ha nincs aprítónk, amiben a kekszet ledaráljuk. Múltkor Kata barátnőmnél készítettünk zserbóbonbont, és a bornyitójával törtem a kekszet két konyharuha közé téve. Így is mesés lett. 



A stollen-keksz receptjét a cookta.hu oldalon találtam, a tradicionális stollen kalácson alapszik a sütemény, persze így kicsit egyszerűbb, de garantáltan nem marad belőle másnapra. Egy kicsit átalakítottam a receptet, 1-2 hozzávalót megváltoztattam, a mi ízlésünkre formáltam. 

Mindkét sütemény bővelkedik karácsonyi ízekben, van bennük például dió, kandírozott narancshéj és sok más finomság. Celofánból készítettem nekik tasakot, kézügyességem hagy némi kívánni valót maga után, de így is egész szépek lettek. Nézzük a recepteket!

Zserbógolyó

Hozzávalók:
  • 15 dkg darált dió
  • 20 dkg darált keksz
  • 15 dkg porcukor
  • 1 tasak vaníliás cukor
  • 10 dkg apróra vágott aszalt srágabarack
  • 1 citrom reszelt héja
  • 10 dkg baracklekvár
  • 75 százalék kakaótartalmú étcsokoládé

Elkészítés:
Előbb a száraz hozzávalókat együk egy nagy tálba, keverjük össze, majd tegyük hozzá a baracklekvárt. Jól dolgozzuk össze. A csokoládét olvasszuk fel, formázzunk kis golyókat a diós masszából, mártogassuk a csokoládéba, és helyezzük a süteményrácsra. A tetejüket szórjuk meg darált dióval, tegyük hűtőbe, amíg meg nem dermed. 



Stollen-keksz

Hozzávalók:
30 dkg liszt
5 dkg mandulaszirom
5 dkg kandírozott narancshéj
5 dkg aprított aszalt sárgabarack
5 dkg aszalt vörösáfonya
5 dkg marcipán
1 csomag vaníliáscukor
1 tojás
7,5 dkg cukor
15 dkg vaj
fél csomag sütőpor
egy kis rumaroma



Elkészítés:
A lisztet összekeverjük cukorral, a vaníliás cukorral és a sütőporral, majd elmorzsoljuk a hideg vajjal. Hozzáadjuk a mandulaszirmot, a kandírozott narancshéjat, az aprított sárgabarackot, a vörösáfonyát, a marcipánt és a rumaromát. Beleütjük a tojást és gyúrható tésztává formázzuk. Készítsünk belőle négy rudat, átmérőjük akkora méretű legyen, amekkora kekszeket szeretnénk belőle. Tegyük a hűtőbe két órára. Amikor kivesszük, vágjuk fel 1-1,5 centis darabokra, majd tegyük sütőpapírral bélelt tepsire. Süssük 8-10 percig 170 fokon. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése