2018. március 11., vasárnap

Így tört meg a kuglófátok - tragédia és sikerstory egyben

Nemrégiben készítettem el életem első kuglófját, ami - túlzás nélkül állíthatom - tragikus lett. Nem sokkal később Kata barátnőm szenesített el egyet, így egy ideig mindketten jegeltük a dolgot. Most azonban megtörtük az átkot, két mennyei kuglófot vehettünk kis a sütőkből.

Az én kuglófom eperlekváros töltelékkel

Kata csokis-vaníliás kuglófja a Serpenyővirtuóz blogról
Az első kuglóf recept, amit kipróbáltam kovászkészítéssel kezdődött, lelkesen meg is csináltam, pedig még soha életemben nem próbáltam. A munkával töltött nap után kissé hosszadalmasnak tűnt a procedúra, főleg, mire még a pudingos tölteléket is megcsináltam, feltekertem, és betettem sülni. A végeredmény borzalmas lett. Melegen még nem tűnt annak, hiszen nem lehetett tudni, hogy a folyékony belső a pudingnak köszönhető vagy annak, hogy nyers. Mire kihűlt, kiderült: az utóbbiról van szó. Le is fényképeztem volna a blogra, de dühömben kivágtam a kukába. 
Nem sokkal később Kata barátnőm szenesített el egy diós-mézes kuglófot, bár, a külső, meglehetősen fekete kérget lefejtve a belsejét ki tudtuk enni belőle. Ő egy ideig a külsejével is próbálkozott, mondván: nem dobunk ki semmit. Végül feladta. 
Majd teljesen véletlenül egy napon gondoltunk arra, hogy a konyhában nincs helye az önsajnálatnak, ismét megpróbáljuk. Kata a Serpenyővirtuóz blog csokis-vaníliás kuglóf receptjét választotta, én pedig a Nők Lapja Konyha Desszert egyik régebbi számában található receptből merítettem ihletett. Ezt mutatom most meg nektek.



Eperlekváros kuglóf

Hozzávalók: 
  • 40 dkg liszt + a formához
  • 8 dkg vaj + a formához 
  • 2 dl tej
  • 6 dkg cukor
  • 3 dkg élesztő
  • egy csipet só
  • 2 tojássárgája
  • jó adag eperlekvár
  • porcukor a szóráshoz



Elkészítés:
A tejet meglangyosítjuk, elkeverjük benne a cukrot, belemorzsoljuk az élesztőt, majd meleg helyen hagyjuk felfutni. Egy tálban összekeverjük a lisztet és a sót, majd elmorzsoljuk benne a vajat. Beletesszük a tojássárgáját, majd hozzáöntjük a felfutott élesztőt. Addig dagasztjuk, amíg fényes tésztát nem kapunk, és tiszta nem lesz a tál. Meleg helyen letakarva 30 percig kelesztjük. 
Amikor megkelt, lisztezett deszkán átgyúrjuk, majd egy 30x40 centiméteres téglalappá nyújtjuk. Hosszában, 3 csíkban lekvárt kenünk rá, majd lazán feltekerjük. A vajazott, lisztezett kuglófformába tesszük, majd letakarva még 30 percet kelesztjük, ezután pedig 160 fokon sütjük nagyjából 45 percig. Tűpróbával ellenőrizzük. Hagyjuk kicsit hűlni, mielőtt kivennénk a formából, tálalás előtt hintsük meg porcukorral. Sokáig puha marad, mi felszeletelve, vajjal megkenve reggelikre fogyasztottuk.

2 megjegyzés: